הרפורמות השונות שחלו בארץ בעשור האחרון היטיבו בעיקר עם הצרכנים. מונופולים שנשברו בשוק הסלולר הוזילו את מחירי חבילות התקשורת, פתיחת השוק בתחומים כמו הלוואות, מזון וכל תחום אחר לתחרות בין מספר גורמים הוכיחה את עצמה כדרך היעילה ביותר להורדת מחירים לצרכן. היום זה קורה גם בתחום שידורי הספורט: הרפורמה בשוק שידורי הספורט מאפשרת לצרכן לבחור מי יהיה הספק שלהם בשידור משחקי הכדורגל האהובים או האולימפיאדה הבאה, וכעת לא יצטרכו יותר לשלם מחיר מופקע על שעה וחצי של הנאה צרופה משידורים ישירים מהדשא.
איך תחום שידורי הספורט עבד עד עכשיו?
שידורי הספורט הם תחום בעל משמעות כלכלית עצומה. מחד, משחקים ותחרויות שונות בהם מעורבות קבוצות עם קהל מעריצים נרחב בארץ מושכות קהל צופים רב, ומאידך – ערוצי הספורט השונים המעוניינים לקבל את הסכום הגבוה ביותר עבור זכויות השידור ממפעילי טלוויזיה רב ערוצית. עד היום הערוצים השונים פעלו בצורה של מכרז, כאשר הגורם שהציע את הסכום הגבוה ביותר קיבל בלעדיות על הערוץ או על השידור. לדוגמה, חברות HOT ו- Yes – שתי השחקניות הגדולות בשוק התחרו ביניהן על בלעדיות של שידורי ספורט מסוימים וזכו למנויים-מעריצים המתחברים לפלטפורמה שלהם רק בזכות זכויות שידור של תחרות או של ליגה זו או אחרת.
מה הבעיה עם בלעדיות בערוצי הספורט?
כמו כל תחום בו קיימת כוונה לבצע שינוי חקיקה ולאפשר לרגולטור לשנות את כללי המשחק לטובת הצרכן, גם תחום שידורי הספורט זכה לוועדה משלו. הפעם הייתה זו "ועדת פילבר" (על שמו של מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר) שפרסמה את מסקנותיה בסוף יוני האחרון. מהדו"ח ניתן לראות כי ערוצים משמעותיים לציבור המשודרים בפלטפורמות הכבלים והלוויין מהווים חסם משמעותי למעבר בין הפלטפורמות הגדולות או למעבר לפלטפורמות קטנות יותר המנסות לתפוס חלק מנתח השוק ולהוזיל מחירים, כמו למשל סלקום טי וי. במילים אחרות, כאשר אין לצרכן בחירה אמיתית בין הספקיות השונות מכיוון שהן אינן מציעות את אותם השידורים, הוא יישאר אצל הספק המקורי בעל הבלעדיות על התוכן בו הוא מעוניין לצפות.
איך החוק החדש משנה את הכללים
החוק החדש נועד להסדיר את הנושא באמצעות חיוב של ערוצי ספורט למכור את התוכן שלהם לכלל ספקי הטלוויזיה הרב ערוציים, אם באמצעות הלוויין או הכבלים, או לכל ספק אחר התופס לפחות 10% מנתח השוק. כך לא ניתן למכור לספקית גדולה זכויות בלעדיות בערוץ מבוקש ולחייב את צופי אותו ערוץ לרכוש דווקא את שירותיה של חברה זו.
ספורט 5 היא אחת הדוגמאות המצוינות ליישום התקנות החדשות. כעת צופי הערוץ אינם מחויבים לצפות בו רק באמצעות הפלטפורמה של הוט או של YES, וניתן לצפות בשידורי ספורט 5 בסלקום טיוי, ובעתיד ניתן יהיה לצפות בהן דרך כל ספק טלוויזיה רב-ערוצית שהגיע לנתח שוק של 10%. הדבר יוריד את מחירי זכויות השידור בטווח הרחוק, מכיוון שלא ניתן למכור בלעדיות על שידור לחברה מסוימת. לפיכך, כמו בכל רפורמה המכניסה מתחרים נוספים – המחירים צפויים לרדת גם בתחום שירותי הספורט.